El diálogo ficticio que está a continuación pretende ser una denuncia del deplorable estado en que se encuentran actualmente las escuelas de Villoria, construidas en 1960, que fueron sometidas a varias reparaciones "chapuzeras" dejando realmente las cosas importantes como estaban, como las cañerías del agua, la instalación eléctrica, los suelos...
(El diálogo comienza en Entralgo)
Por Juanjo Canteli
-¡Vaya guapu esti muséu! Ya costaría...
-¡Qué va! Les perres traxeronles de Bruselas por parar les mines, y pa más coses... Ficieron rutes pa la xente andar cuando nun tien qué facer, una va de qui hasta'l picu la vara, ¡qué se yo lo que gastaron en hormigón! Y otres dos muy guapes y muy vistoses desde qui hasta Villoria. ¿Vamos p'allá?
-Vamos, que dicen que ye muy guapo.
-Caro ome, y tien monumentos: la iglesia, el puente romanu y la escuela...
-¿La escuela?
-Si, el valle de los caídos, la laboral y la escuela Villoria ye lo meyor que dexó fecho el generalísimo.
-Pero arreglarinla como la laboral, ¿no?
-¡Qué va! Quierenla pa utru muséu, pusieron algunos parches, como al puente romanu, ¿Quiés entrar?
-Les puertes de dientro son dures, tienen 50 años.
-Los mexaeros cambiaronlos, pero los corripos no, antes estos yeren pa nenos, y arriba pa nenes, ahora tan mezclaos, dicen que los guajes de ahora mexen sentaos y nun chisquen, y les nenes ponense de pie en la taza, y a veces nun hay agua ni pa beber ni pa la cisterna, sobre tó nel 2º pisu.
-En tiempu Franco, los albañiles yeren muy buenos, les escaleres duren to la vida, paez que tan algo empinaes, los guajinos de ahora son más ágiles y más listos, van con 3 años a la escuela y suben les escaleres a gates.
-¿Fijástite en les baldoses? Tienen más de 50 años, y el pisu riba paez que se xiringa, estes mesmes baldoses pisaronles los guelos cuando yeren guajes y tovía nun cayó el pisu, de momento. Y ya ves les parés como tan...
-Hay munchos ordenadores, esto vese que ya ye moderno
-¡Qué va, nun funcionen! Si prendes más de un salten los plomos, ¿nun ves que la instalación ya ye vieya?
-¿Entos los guajes?
-Nun yos fae falta aprender, de qui van salir colocaos si nun yos pasa na, nun ves que tolos praos y güertes van dexalos pa bosque y los guajes van dir a enseñayos los llobos a los turistas, de qui salen duros, voy enseñate el gimnasiu que tienen.
-¡Esto ye la caldera'l gasoil!
-No home, ¿nun ves los balones, les colchonetes y toes les coses pa facer deporte? Como tienen pocu sitiu pa calentar, prenden la caldera y toquen un poco les coses, el que llega... Que tos nun puen. Menos mal que hay cambiu climáticu... Pa estos guajes nun ye malo, si siguiera nevando como antes estos guajes nun se onde se diven a meter...
-Tienes los pelos de punta, ¿visti el llubu?
-Qué va, ye de pensar en estos nenos, son 42, y pal añu que vien 5 más. Esti pueblu paez que ye diferente a los demás, en vez de ser ca vez menos, ca vez hay más guajes. Algo tendrá que la xente en vez de marchar a vivir a otru sitiu, vien pa'cá.
-¿Sabes que pienso de to esto? Que los políticos ven más alante de les narices, porque'l alcalde la pola va facer unes escueles en África, y el presidente´l principáu, otres en Nicaragua, y lo que tienen aquí delante nun lo ven.